18 مرداد 1393
شماره خبر: 127018

تلاطم هویت سبز کرج در نبرد نابرابر جوی های سنگی و ریشه های شیشه ای

سپیدار‌آنلاین: گروه گزارش

تلاطم هویت سبز کرج در نبرد نابرابر جوی های سنگی و ریشه های شیشه ای


در حالیکه ورود مواد گوناگون به داخل جوی ها و همجواری با ریشه درختان موجب شده به بسیاری از درختان آب نرسد و وضعیت آبخور آنها نامطلوب باشد شمار زیادی از درختان در گوشه گوشه شهر نفسشان از شماره می افتد و این در حالیست که کلانشهر آلوده کرج به واسطه همین درختان نفس می کشد.
بقای درختان و گیاهان در شهرها را به واسطه نقش مهم شان در تولید اکسیژن و هوای مطبوع و زندگی ساز باید در حکم ریه های تنفسی تن آدمی قلمداد کرد، لیکن امروز شاهد آن هستیم که ریه هایی که باغبانان پر تلاش از دیرباز برای شاداب نگاه داشتن آنها زحمات طاقت فرسایی را متحمل شده اند به خاطر عدم آبیاری مناسب، نگاهداری نادرست، نبود اعتبارات و برنامه ریزی کاربردی و رهاسازی شیرابه های مهلک و... رفته رفته به عضوی ناکارآمد مبدل می شوند. اگر گپ و گفتی کوتاه را با قدیمیان شهر کرج داشته باشیم همواره یک خاطره حسرت بار را بیشتر از دیگر خاطرات واگویه می کنند و آن نابودی پی در پی درختان سر به فلک کشیدۀ «سرزمین باغهای پر رمز و راز» و یا به قول برخی دیگر «باغشهر» کرج بوده است. باغشهری که بی تردید باید آن را یکی از ریه های حیاتبخش باقی مانده برای ایران زمین و بالآخص قلب پُردود آن یعنی تهران به شمار آورد. البته باغشهر یا باغی که در آن درختی نباشد برای هیچکس باغ قلمداد نخواهد شد چراکه هویت یک باغ به داشتن درخت است و به همین دلیل است که باغات و درختان شهر کرج هماره نقشی هویتی را برای آن ایفا کرده اند، هویت سبزی که نباید گذاشت به همین سادگی نابود شود. خبرگزاری مهر البرز پیشتر در خصوص نابودی باغات و درختان کلانشهر کرج گزارشهایی را تهیه و انتشار داده است. برای مثال در گزارشی تحت عنوان: «تخریب باغ ها برای ساخت قلیان سرا/ درختان قربانی سودجویی دلالان و ساخت و سازها»آوردیم که این مهم چگونه دستاویز سودجویی هایی است که در انتها جز تخریب محیط زیست و طبیعت خدادادی چیزی در بر ندارد، یا همچین در سلسله گزارشهایی که در خصوص باغ سیب مهرشهر منتشر شد. اما آنچه در میان تکرارِ مکررات قابل بیان و تذکر است و به تازگی نیز اوج یافته است خشک شدن درختان کهنسالی است که پیش روی چشمان همشهریان و در جوار خیابانها و در میان بلوارهای شهر اتفاق می افتد. برای مثال شهروندی کرجی اطلاع می دهد:«درختان بلوار تربيت مربی سمت بوعلی، خشک است و آبياری نمی شود. لطفا صدای مارا به گوش مسئولان مربوط برسانيد.» این یعنی مشتی نمونه خروار. خرواری که چشمان همه ماهم وقتی که در خیابانها و کوچه های شهرمان قدم می زنیم با دیدگانمان غریبه نیست و فارغ از مسئولیت های محوله برای مدیران ذیربط در این خصوص هر شهروند نیز موظف به اطلاع رسانی و پیشگیری از آن است تا جایی که وقتی با مدیرعامل سازمان پارکها و فضای سبز شهرداری کرج نیز در این رابطه گفتگو کردیم وی نیز از شهروندان خواست که با گزارشهای خود در خصوص خشک شدن درختان در نقاط مختلف کرج مسئولان را در امر احیای این نعمت بزرگ الهی یاری کنند.
کمبود آب و وضعیت نامطلوب آبخور؛ مهمترین دلیل خشکی درختان معابر کرج
به عقیده مدیرعامل سازمان پارکها و فضای سبز شهرداری کرج مسئله آب و کمبود آب در سال جاری یکی از مهمترین دلایلی است که به خشک شدن درختان در فضای سبز شهر کرج انجامیده است. عباس زارع در همین باره می افزاید: برنامه توسعه فضای سبز شهرداری کرج و افزایش تعداد درختان در آن یکی از اولویت های شهرداری و همچنین موضوع مهمی در توسعه شهری است. زارع اضافه می کند: به طوریکه طی 4 ساله گذشته قریب به 200 هزار اصلح در حواشی و معابر و بلوارهای و فضای سبز شهری کرج کاشته است و چشم انداز و برنامه راهبردی در این رابطه ایجاد کمربند سبز شهری در کرج است. به گفته وی امسال با توجه به شرایط آب و کمبود آن طرح مراقبت بالینی از درختان شهر کرج آغاز شده است و در این طرح درختان تک به تک شناسایی شده و علت خشک شدن درختان در برخی نقاط نیز آسیب شناسی می شود کما اینکه خوشبختانه در برخی نقاط این مشکل را برطرف شده است. وی در پاسخ به پرسش در خصوص علل خشک شدن درختان معابر شهر کرج نیز می گوید: مشکل کمبود آب و به تبع آن بروز مشکل در آبیاری درختان از عمده ترین علل دراین ارتباط هستند اما بحث وضعیت نامطلوب آبخور درختان معابر نیز یک از دلایل اصلی است. اصلاح وضعیت آبخور درختان وآزادسازی طوقه آنها از آسفالت و بتن و اجزای سختی مثل سیمان، سنگ و موزایک که به غلط کفپوش جویها را كه مانع از نفوذ مناسب آب و تبادل گازها می شود به زعم دیگر کارشناسان حوزه فضای سبز شهری نیز از دلایل اصلی خشک شدن درختان معابر در شهرهایی نظیر شهر کرج است.
شهروندان خشکی‌ها و قطع درختان را گزارش کنند
عباس زارع در ادامه توضیحاتش دراین باره می افزاید: حذف سرشاخه های خشک و اضافی درختان معابر کرج نیز در همین رابطه دستور قرار گرفته است. ضمن اینکه خودم شخصاَ بازدیدهایی را از وضعیت درختان معابر شهر کرج دارم، و باید گفت از هر 10 درخت وضعیت هفت مورد آن مطلوب است و بقیه موارد نیز در نتیجه انجام اصلاحاتی که ذکر شد و همچنین اصلاح وضعیت آبخور برطرف خواهند شد. شناسنامه دار شدن و پلاک کردن درختان نیز یکی از برنامه های اجرایی سازمان فضای سبز کرج است که به گفته این مسئول می تواند درجه امنیت و حفظ درختان معابر را افزایش قابل توجهی دهد. این مسئول در پایان عنوان می کند: از تمامی شهروندان محترم شهر کرج هم انتظار داریم در حفظ محیط سبز شهری کوشاه باشند و در این رابطه با ما همکاری داشته باشند. از شهروندان انتظار داریم که گزارش خشک شدن و یا قطع درختان را به شماره 10001147 پیامک کنند.
آب خورن با دهان بسته!
در خصوص خشک شدن درختان معابر کرج از یکی از باغبانان کهنسال کرج نیز پرسیدم. این باغبان سواد خواندن نوشتن هم ندارد ولی سالهاست که بصورت تجربی با درخت و درختکاری سرو کار دارد. او مهمترین دلایل خشک شدن درختان معابر کرج را آبخور نامناسب درختان و عدم مهارت در باغبانی درختان ذکر می کند. پرویز قاسمی می گوید: خودتان قضاوت کنید. اگر دهان شما را ببندند چطور آب می خورید؟! درخت زبان بسته ای که روی ریشه اش را سیمان و سنگ و موزاییک پوشیده است چطور به ریشه اش آب برسد. این خیلی واضح است اما نمی دانم چرا در بیشتر جاهایی که من می بینم برای حل کردن این مشکل فکری نمی کنند. وی می افزاید: در جاهایی که مردم و کارخانه ها و کارگاه ها بنزین و گازوئیل و روغن و فاضلاب را به جوی های خیابان می ریزند و درختان هم از همان آب می خورند، آخر چطوری درخت رشد کند؟ یک مثال بزنم برای شما، حساسیت ریشه  درختانی که در معابر هستند مثل ظرافت شیشه می ماند در مقابل سنگ، سنگی که در جوبها بکار رفته است. او ادامه می دهد: خوب شیشه کجا و سنگ کجا؟! سنگ شیشه را خرد می کند دیگر! و وقتی که ریشه ها خودشان خشک و نابود شدند وظیفه شان را که تغذیه و آبرسانی درخت هست از دست می دهند، در نتیجه باید منتظر خشک شدن درختان هم باشیم. درواقع خیلی از این درختها هم که می بینم هنوز سبزند ریشه هایشان در حال خشک شدن است و بعد از مدتی خشک می شوند. عدم مهارت در باغبانی و نگاهداری نادرست نیز به عقیده این باغبان کرجی از دیگر از دلایل از بین رفتن درختان در معابر شهر کرج است.
توجه بیشتر به فعالیت‌های عمرانی و غفلت از فضای سبز شهری
یک کارشناس و متخصص محیط زیست نیز در رابطه خشک شدن درختان معابر در کرج می گوید: وجود موزاییک و سیمان در جوی آبها و عدم نفوذ آب به داخل خاک یکی از مهمترین دلایل خشک شدن درختان در خیابانهای کرج است. عدم تخصص کافی پیمانکاران مربوطه در حفظ و نگهداری درختان، توجه بیشتر به فعالیت‌های عمرانی و غفلت از فضای سبز شهری و اعتبارات ناکافی برای آن نیز از دیگر عللی است که این کارشناس ذکر می کند.
خشک کردن عمدی درختان
همچنین این نکته مهم نیز باید اضافه شود که برخی از شهروندان کرجی از خشک کردن عمدی درختان و آبیاری نکردن آنها در برخی از نقاط پرده برمی‌دارند و دلیل آن را مقاصد عمرانی اشخاص می‌دانند و خشک کردن عمدی درختان را بهانه‌ای برای قطع آنها عنوان می‌کنند. در پایان باید یادآوری کرد که در قانون حفظ و گسترش فضاهای سبز شهری به صراحت بیان شده است که شهرداری موظف به کاشت، حفاظت و آبیاری درختان معابر، میادین، بزرگراه ها و پارک های عمومی است و هر کس عاملاً و عامداً و بر خلاف مقررات این قانون مرتکب قطع یا موجبات از بین رفتن درختان مشمول این قانون را فراهم کند به حبس یا جزای نقدی محکوم می شود. امیدواریم فارغ از صراحت قانونی در این رابطه فطرت طبیعت دوست انسانی نیز بکار آید و خدایی ناکرده روزی و روزگاری شاهد جان باختن هویت سبز شهرمان کرج در نبرد نابرابری چون نبرد جوی های سنگی و ریشه های شیشه ای نباشم.

منبع مهر

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود